My work for solo 13-string koto, Withering Chrysanthemum / 残菊 (2016) will received its world premiere in Tokyo, Japan. This work was commissioned by Sahoko Nozawa.
Program notes:
There is no flower I adore more than the chrysanthemum. I love the beautiful color and the shapes of the individual petals. Most of all, I am fascinated by the intricate design created by the various layers of petals, an element which I came to appreciate as I struggled to draw a chrysanthemum in my Chinese ink drawing class at the Kaetsu Centre in Cambridge, England.
This work is intended to evoke the lifespan of chrysanthemum. The piece begins gently and innocently, a petal-less bud. The piece slowly grows in intensity as petals begin to appear and the flower blooms. There are two sections of the work in which the chrysanthemum struggles to survive through harsh weather conditions such as strong winds or rain. Towards the end of the work, the petals are unable to resist being pulled from their stems by a fierce storm. The final moments musically depict the last remaining petals as the chrysanthemum faces the end of its life.
私は菊という花にとても憧れている。その美しい色と一つ一つの花弁の形が大好きである。何よりも魅せられているのは、その花弁たちが幾重にも重なる細かい造形美である。そう感じたのは、私が以前英国のケンブリッジにある嘉悦センターで受けた中国水墨画のクラスで菊の花のドローイングに取り組んだ時であった。
この曲では菊の生命を表すように試みた。花弁をつける前の芽生えのように、曲は優しく、無邪気に始まる。少しずつ花弁が現れ、やがて開くと共に曲は少しずつ深まっていく。曲中では2カ所にわたり、菊が強い風や雨の中で頑張って生き残ろうとしている様を表現している。終結部では、花弁が激しい嵐に耐えられず舞い散り、そしていくつかの花弁が最後に残る様子を描写する。